Problema #2 Dålig självbild?

En sak som jag verkligen inte förstår är varför vissa människor ständigt ljuger om olika saker. Det kan t.om. vara helt obetydliga saker som t.ex. om vad man har ätit och hur mycket man tränar.

Vissa tjejer verkar tycka att det är fult att äta för mycket eller för onyttigt, samtidigt som det är lika fult att framstå anorektisk. Hur sjukt låter inte det? Dessa brukar även i samband med sådana lögner ljuga om hur mycket de tränar. "Oh vad jag är trött, sprang typ 8 km innan frukost imorse". Sedan har de även olika ursäkter ifall de skulle råka stoppa i sig något onyttigt bland allmänheten."Det har varit en stressig dag så jag har varken hunnit äta frukost eller lunch".

Såna beteenden är inte normala, helt enkelt. Vad gör det dig egentligen om jag tycker att du är så himlans duktig på att vara hälsosam och träna regelbundet? Nothing I guess. Men det kanske hjälper vissa att förneka den redan dåliga självbilden.

Sådana tjejer borde analysera sin självuppfattning. Om det finns en mindre överstämmelse mellan den och idealet som man egentligen vill vara, mår man antagligen dåligt. Det är inget fel på att ställa krav på sig själv, så länge man inte förnekar sitt verkliga jag. Om förnekelsen fortsätter och man en dag kommer på att man är långt ifrån andras uppfattning, så kan det uppstå en chock och deppression. Ointressanta lögner är alltså varken till din eller min fördel.



Kommentarer
Postat av: Anna

Bra sagt tycker jag :) det är bättre att vara sig själv, för INGEN människa är ju perfekt !! så varför försöka framstå som en??

2009-10-18 @ 17:30:09
URL: http://annishjarta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0